مقالات

قطع مناسب چاپ دیجیتال کتاب

انتخاب قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب

[av_heading heading=’قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب’ tag=’h2′ style=’blockquote modern-quote’ subheading_active=” size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” subheading_size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” color=” custom_font=” margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ link=” link_target=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kpg3soi0′ admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_hr class=’default’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” av_uid=”]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kpg3zqw4′ admin_preview_bg=”]

انتخاب قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب

انتخاب قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب نباید نادیده گرفته شود. انتخاب اندازه کوچک در چاپ دیجیتال کتاب گاها سبب سخت شدن خواندن میشود و گاها بسته به موضوع کتاب، به نفع خوانندگان است .
پس داشتن دانش و اطلاعات درباره اندازه چاپ دیجیتال کتاب ضروری به نظر میرسد.

قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب چیست ؟

قطع کتاب همان اندازه طول و عرض صفحات کتاب است. کتاب‌ ها بسته به تعداد صفحات و موضوعشان می‌توانند قطع‌ های مختلفی داشته باشند. انتخاب قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب از مسائل مهمی هست که هر طراح و صفحه‌ آرایی و ناشری باید به آن توجه داشت باشد.
هدف ازتنوع در قطع چاپ دیجیتال کتاب، استفاده آسان و متناسب با کاربرد آن است.

اهمیت استاندارد بودن قطع کتاب

قطع کتاب و انتخاب درست آن برای چاپ دیجیتال اهمیت ویژه ای دارد، ابعاد کتاب باید طوری انتخاب شود که مناسب و قابل‌ استفاده در کتابخانه‌ ها و کیف‌ ها باشد و مطالب را به وضوح در معرض دید خوانندگان قرار دهد.
اگر ابعادی که برای چاپ دیجیتال کتاب در نظر گرفته می‌شود تناسبی با محتویات آن نداشته باشد یا استفاده از نوشته‌ ها را سخت کند و یا از جذابیت کتاب بکاهد، تمام زحمات نویسنده و ناشر کتاب از بین خواهد رفت.
بنابراین هنگامی که قطع کتاب متناسب با نوع کتاب و چاپ دیجیتال کتاب باشد، مطالعه‌ی آن برای خواننده آسان تر خواهد بود و اینجاست که اهمیت اندازه کتاب برای چاپ دیجیتال مطرح می‌شود.

انتخاب قطع مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب

رایج‌ ترین قطع کتاب برای چاپ دیجیتال

یکی از انواع قطع کتاب در ایران که در اکثر انتشارات استفاده میشود:

  • قطع وزیری که ابعاد آن از ۱۳×۲۰ سانیمتر تا ۲۰×۲۶ سانتی متر متغیر است که از این قطع بیشتر در نشر کتابهای علمی و دانشگاهی استفاده می شود.
  • قطع رقعی که ابعاد ۱۵×۲۲ (در چاپ دیجیتال کتاب ۲۱ در ۱۴ سانتی‌متر حدودا A5) سانتی متر است این قطع عمدتاً برای کتاب‌های شعر، داستان، رمان و به طور کلی کتاب‌هایی که مخاطب عام دارند استفاده می شود.
  • قطع جیبی با ابعاد ۱۱×۵/۱۶ سانتیمتر
  • قطع رحلی معمولا در چاپ دیجیتال کتاب ‌های هنری و نفیس از قطع رحلی و برای کتاب‌های کودکان از قطع خشتی استفاده می‌شود.

قطع کتاب رحلی از آن جهت به این نام خوانده میشود که هنگام خواندن کتاب، آنرا بر روی چهار پایه یا همان رحل قرار میدادند . قطع رحلی دارای اندازه‌ های متنوعی است :

  • رحلی کوچک: طول ۴۲، عرض ۲۷ سانتی‌متر
  • رحلی متوسط: طول ۵۰، عرض ۳۰ سانتی‌متر
  • رحلی بزرگ: طول ۶۰، عرض ۳۰ سانتی‌متر
  • قطع خشتی:
    قطع خشتی از قدیمی ترین قطع های مورد استفاده در چاپ دیجیتال کتاب است و ابعاد طول و عرض آن یکسان هست و بیشتر در چاپ کتب کودکان یا چاپ دیجیتال کاتالوگ استفاده می شود.
جهت مطالعه یبشتر درمورد انواع قطع کتاب اینجا کلیک کنید
همچنین جهت مشاهده کتب چاپ شده انتشارات گنج حضور و اطلاع از ابعاد و جزییات آنها اینجا کلیک کنید.

[/av_textblock]